راهنمای اپلای ایتالیا | صفر تا صد

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
راهنمای اپلای ایتالیا | صفر تا صد

 

بین کشور های اروپایی ایتالیا یکی از کشورهای محبوب اقامت و تحصیل برای دانشجویان است. ممکن است از نظر شما اپلای به دانشگاه های ایتالیا یک فرایند پیچیده و طولانی به نظر برسد، اما میتوانید از مجموعه های مختلف که درباره اپلای ایتالیا اطلاعات کافی دارند کمک بگیرید. در این وبلاگ یونیورسیتالیا ما به راهنمایی کامل اپلای ایتالیا و مراحل مختلف آن میپردازیم.

اولین مرحله راهنمای اپلای ایتالیا؛ پیش ثبت نام

اگر قصد تحصیل در هر رشته و دانشگاهی در ایتالیا را دارید، ابتدا نیاز است پیش ثبت نام کنید. برای پیش ثبت نام نیاز است از سایت یونیورسیتالی اقدام کنید. پیش ثبت نام در این سایت روند پیچیده ای ندارد و با رعایت چند نکته به راحتی میتوانید پیش ثبت نام خود را در سایت Universitaly انجام دهید.

قبل از پیش ثبت نام مدارک زیر را آماده کنید:

1) اسکن تصویر پاسپورتی

2) اسکن پاسپورت

3) اسکن مدارک تحصیلی (مدارک باید به زبان ایتالیایی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد.)

4) مدرک زبان

راهنمای اپلای ایتالیا؛ دومین مرحله

یکی از مراحل مهم در اپلای ایتالیا انتخاب رشته و دانشگاهی ست که قرار است در ایتالیا مشغول به تحصیل شوید. بیشتر دانشگاه های ایتالیا از سطح علمی بالا و کیفیت عالی برخوردار است. به طور کلی در ایتالیا تقریبا 90 دانشگاه وجود دارد. 30 دانشگاه از دانشگاه های ایتالیا در رتبه بندی دانشگاهی QS وجود دارد و 15 دانشگاه نیز از رتبه های زیر 500 هستند. انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل وابسته به رشته تحصیلی شما و نیازهای شخصی خودتان است، اما ما در ادامه سعی میکنم شما را در انتخاب دانشگاه برای اپلای ایتالیا راهنمایی کنیم.

دانشگاه های ایتالیا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشود. برخی از دانشگاه های دولتی و خصوصی مستلزم مدرک زبان ایتالیایی ست اما اکثر آنها با مدرک زبان انگلیسی نیز پذیرش انجام می دهند.

ویژگی های تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا؛

  • شهریه کمتر از دانشگاه های خصوصی
  • امکان استفاده از بورسیه
  • امکانات جدید آموزشی
  • محیط بین المللی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در اکثر دوره ها
  • شرایط ساده تر برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا

 

ویژگی های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا؛

  • دانشگاه های خصوصی شامل بورسیه های دولتی و یا استانی نمیشود.
  • از نظر کیفیت تحصیل برخی از دانشگاه های خصوصی از کیفیت بالاتری برخوردارند.
  • برخی از دانشگاه ها شامل بورسیه ها و یا تخفیفات مخصوص خود هستند.

راهنمای مرحله سوم اپلای ایتالیا؛ ثبت نام در دانشگاه و ارسال مدارک

زمانی که شما پس از بررسی دانشگاه های ایتالیا، دانشگاه مورد نظر خود را برای تحصیل انتخاب کردید، برای مرحله دوم اپلای یعنی ثبت نام و اقدام برای ارسال مدارک به دانشگاه آماده شوید. در ابتدا باید مدارک مورد نیاز هر دانشگاه، زبان مورد نیاز برای تحصیل و مهلت های اپلای خواسته شده را از دانشگاهی که مدنظر دارید پیگیری کنید. اصولا اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام، مهلت ثبت نام و سایر اطلاعات در سایت دانشگاه وجود دارد.

1) بررسی و جمع آوری مدارک

ابتدا وارد سایت دانشگاه مورد نظر شوید، مدارک مورد نیاز برای اپلای را مطالعه کرده و یادداشت کنید. از آنجایی که هر دانشگاه ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشند، بنابراین نیاز است دانشجویان جهت اپلای در ایتالیا شرایط دانشگاه را به صورت جزئی بررسی کنند. پس از بررسی، برای آماده سازی مدارک اقدام کنید.

2) بررسی مهلت دقیق ارسال مدارک

حتما به اطلاعات مربوط به زمانبندی های دانشگاه، فرصت ارسال مدارک، زمان اپلای را از دانشگاه مورد نظر بررسی کنید.(هر دانشگاه فرصت متفاوتی برای ثبت نام دارند.)

اطلاعات را باید از سایت دانشگاه در ددلاین موردنظر برای کارشناسان دانشگاه ارسال کنید. بدیهی ست که اگر ارسال مدارک در تایمی غیر از ددلاین مشخص دانشگاه ارسال شود بررسی آن نیز غیر ممکن است. اصولا دانشگاه های ایتالیا در دو ترم february و september ورودی دانشجو دارند.

 

 

راهنمای اپلای ایتالیا

 

مرحله چهارم راهنمای اپلای ایتالیا؛ تمکن مالی دانشجو

توجه داشته باشید یکی از مهم ترین شرایط اپلای ایتالیا تمکن مالی دانشجو ست.

گواهی تمکن مالی چیست؟

برای پذیرش مهاجران و دانشجویان متقاضی تحصیل در برخی از کشور ها ارائه گواهی تمکن مالی کاملا ضروری ست. تمکن مالی (Certificate of Financial Ability) به زبان ساده همان توان مالی دانشجو برای یکسال است. دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا باید توان مالی خود را برای یکسال زندگی و تحصیل اثبات کنند تا بتوانند به ادامه اپلای ایتالیا بپردازند.

یکی از روش های تایید گواهی تمکن مالی بررسی گردش حساب شما ست که معمولا توسط تمام شعب بانک مورد نظر بررسی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت تمکن مالی؛

  1. کپی / اصل پاسپورت دانشجو
  2. اصل کارت ملی متقاضی
  3. فرم تکمیل شده درخواست گواهی تمکن مالی

در صورتی که به شخصی غیر از خودتان وکالت داده اید نیاز است تا اصل وکالت نامه را ارائه دهید.

مرحله پنجم راهنمای اپلای ایتالیا؛ ارائه مدارک زبان

همانطور که پیشتر نیز گفته شد یکی از شرایط در اپلای ایتالا دارا بودن مدرک زبان است. البته ممکن است مدرکی که دانشگاه مورد نظر از شما میخواهد متفاوت باشد، اما اکثر دانشگاه های ایتالیا مدرک زبان انگلیسی آیلتس6 (ILETS) و مدرک زبان ایتالیایی B2 را پذیرش میکنند. (برای مقطع لیسانس)

به طور کلی پیش از ارسال مدارک شرایط دانشگاه را بررسی کنید تا بدانید کدام مدارک زبان برای تحصیل در آن دانشگاه قابل قبول است. لازم به ذکر است در صورتی که حتی دانشگاه مورد نظر برای دریافت مدرک زبان شرطی نداشته باشد، دانشجویان باید برای دریافت ویزای تحصیلی حتما باید مدارک زبان خود را ارائه دهید.

 

مرحله ششم راهنمای اپلای ایتالیا؛ ارسال مدارک

پس از تکمیل تمامی فرم ها و جمع آوری کامل مدارک مورد نیاز دانشگاه باید مدارک را در سایت دانشگاه ارسال کنید. این مدارک توسط داشنگاه بررسی شده و معمولا در مدت 20 تا 30 روز بررسی خواهد شد. البته در برخی از موارد ممکن است این تایم تغییر کند. دانشگاه پس از بررسی مدارک در تایم مورد نظر با درخواست شما موافقت و یا مخالفت خواهند کرد.

 

مرحله هفتم راهنمای اپلای ایتالیا؛ دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

محصلان محترمی که برای اپلای ایتالیا اقدام کرده و تمام مدارک مورد نظر را به دانشگاه مورد نظر ارسال کردند، پس از دریافت ادمیشن لتر نیاز است برای ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند.

ادمیشن و ادمیشن لتر چیست؟

ادمیشن همان دریافت پذیرش از دانشگاه و موافقت دانشگاه با پذیرش دانشجوست. در واقع زمانی که شما مدارکی مثل تمکن مالی، مدرک زبان و سایر مدارک را برای دانشگاه ارسال میکنید، دانشگاه پس از مدتی پاسخ آن را برای شما ارسال خواهد کرد. در صورتی که دانشگاه شرایط کلی دانشجو را پذیرفته و تایید کند، نامه پذیرش تحصیلی و یا ادمیشن لتر را برای شما ارسال خواهد کرد.

پس از دریافت ادمیشن لتر نیاز است آنرا به همراه سایر مدارک سفارت (مدارک مالی، هویتی، مدارک سرپرستی، پاسپورت و...) به سفارت ایتالیا ببرید. در این مرحله شما برای ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کرده اید و در مدت مقرر برای سفر به ایتالیا آماده خواهید شد. (در این بخش باید هزینه های مربوطه را پرداخت کنید.)
 

مرحله هشتم راهنمای اپلای ایتالیا؛ اقدام برای ثبت نام دانشگاه

تا مرحله ششم شما هنوز در مرحله اقدام برای رفتن به ایتالیا بوده اید، اما در این مرحله شما در ایتالیا و باید در شهر مورد نظر دانشگاه باشید. برای ثبت نام حضوری به دانشگاهی که قرار است در آن تحصیل کنید بروید و اقدامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه را انجام دهید. هزینه ثبت نام دانشگاه نیز در همین باید پرداخت شود.

بیمه دانشجویی

یکی دیگر از موارد مهم پس از ثبت نام دانشگاه، بیمه دانشجویی ست. دانشجویانی که به منظور تحصیل در ایتالیا سفر میکنند و بیش از 90 روز اقامت دارند باید برای دریافت بیمه دانشجویی این کشور ضروری می باشد.

خوابگاه و محلی برای اقامت

شما باید برای خوابگاه و یا محلی که قرار است در آن اقامت داشته باشید اقدام کنید.

 

کلام آخر تیم یونیورسیتالیا

شما باید برای اپلای ایتالیا منابع و جوامع مختلفی را بررسی کنید تا آسان ترین و بهترین روش ها را برای اپلای انتخاب کنید. بسیاری از موسسات شما را در اپلای ایتالیا راهنمایی میکنند و بهترین پیشنهادات را برای شما دارند.

در این بین تیم یونیورسیتالیا میتوانید شما را در اپلای رشته پرستاری به صورت تخصصی راهنمایی کند.

نویسنده یونیورسیتالیا
سه شنبه، 17 مرداد 1402


نظر شما

متن نظر